Salgsvilkår og salgsbetingelser

Smihuset AS
Hardangerveien 543
5268 Haukeland
BANK: 3633 38 64481

Aldersgrense
Minimumsalder for kjøp på dette nettstedet er 18 år.

Betaling
Vi tilbyr forskjellige typer betaling.
Fjernsalg: Ingen kreditt. Faktura må være betalt før varene sendes fra vårt lager.
Hente i butikk: Kort – Visa, Mastercard.
Bedriftskunder som ønsker faktura, må gi beskjed i god tid på forhånd. Kredittsjekk vil bli utført.
Varene er å anse som Smihuset AS sin eiendom inntil full betaling er mottatt.

Angrefrist
I henhold til kjøpsloven. Angrerettloven fastsetter 14 dagers full returrett på alle standardvarer fra lager kjøpt utenfor fast utsalgssted.
Ved nettsalg har du ikke krav på å få dekket returkostnadene, med mindre selgeren har misligholdt avtalen.
Returpakker sendt i postoppkrav vil ikke bli hentet.
Varer som produseres etter kundens mål, kan ikke avbestilles etter 24 timer. Er varen laget spesielt for deg, må du dekke kostnader til faktisk utført arbeid og medgåtte materialer, fordi produksjonen er igangsatt før angreretten går ut.

Reklamasjonsrett
Kunden kan reklamere på feil eller mangler ved produktet innen 2 år etter kjøpet. Hvis produktet er ment å vare vesentlig lenger, kan reklamasjonsfristen utvides til 5 år. Faktura må være betalt for varer du reklamerer på. Reklamasjon kan ikke sendes inn for varer som ikke er betalt eller kjøpt.


Varsel om feil eller mangel: Har du mottatt feil varer, må disse ikke tas i bruk. Dersom varene er tatt i bruk, anses de som akseptert, og vi kan ikke lenger regnes som ansvarlige for feilen. Kunden må gi beskjed om feilen innen rimelig tid etter at feilen oppdages eller burde vært oppdaget. To måneder regnes ofte som «rimelig tid».
Retur og kostnadsdekning: Ved godkjent reklamasjon må selger dekke nødvendige kostnader knyttet til retur, reparasjon eller omlevering av produktet. Dette inkluderer eventuelle fraktkostnader.
Rett til omlevering eller heving av kjøpet: Dersom feilen ikke kan utbedres innen rimelig tid, kan kunden ha rett til å få tilsendt et nytt produkt (omlevering) eller til å heve kjøpet og få refundert beløpet.
Ekstra kostnader ved fjernsalg: Dersom reklamasjonen medfører retur via post eller frakttjeneste, har selger plikt til å dekke disse kostnadene.

Garanti
Smihuset AS leverer varer i henhold til produsentenes garantivilkår. Garantitid er begrenset til den garantitid produsentene leverer på det enkelte produktet og gjelder fra leveringstidspunktet. For øvrig gjelder reklamasjonsreglene i norsk kjøpslov paragraf 32.

Levering og leveringstid
Vi benytter Postens Servicepakke som har en fremsendingstid på 3–5 arbeidsdager avhengig av strekning (www.bring.no).
Leveringstid: Lagerførte varer sendes etter mottatt betaling. Varer som skal produseres etter kundens mål, har en estimert leveringstid på 1–5 uker.

Uavhentede pakker
Henter du ikke pakken, faktureres retur med kr. 500,- inkl. mva. for dekning av porto og forsendelsesutgifter. Ved bruk av angrerett skal vedlagt skjema fylles ut og returneres sammen med varene.

Transportskader
Ansvaret for en vare går, i henhold til kjøpslovens §7, 2. ledd, over fra selger til kjøper i det varene overleveres til befrakter.
Befrakter påtar seg da ansvar for at varene transporteres på en trygg og sikker måte uten at varene skades eller forsvinner, og det er kjøperen/mottakeren som er ansvarlig for å kontrollere at befrakter leverer varene som forutsatt.
Kontroller varene og antall kolli nøye etter synlige fraktskader før du skriver under på fraktbrev eller håndterminalen til transportør. Er varen skadet under transport, skal dette anmerkes som «skadet gods» på fraktbrev eller håndterminalen til transportør.
Det er viktig at det blir skrevet «skadet gods» på transportørens gjenpart.

Viktig å merke seg:

  • Det er mottakers ansvar å melde fra om eventuelle skader til transportør.
  • Det er viktig at transportør får beskjed om eventuell transportskade umiddelbart.
  • Skadede varer må tas vare på til nærmere beskjed blir gitt.
  • Reklamasjon på varer eller manko ved forsendelsen skal meddeles oss omgående.
  • Transportskader som ikke er korrekt registrert hos transportør vil normalt ikke bli erstattet.
  • kontakt oss via post@smihuset.no